מדידה איכותית – KPI חשובים לכל אפליקציה

עולם המובייל והלך ומתפתח עם השנים, וכך גם שיטות המדידה בתחום. בדומה לאינטרנט בתחילת דרכו, מדובר בתחום שמשלים את השלב הראשון בהתפתחות שלו רק עתה. יחד עם זאת, מרבית משיטות המדידה לקוחות מעולם ה-web והאופליין, אם כי לא כל הפרמטרים למדידה תואמים את כל הפלטפורמות. יש צורך גם במדידה של נותנים ייחודים לעולם המובייל.

המדד הנפוץ ביותר, שלא בצדק, הוא כמות ההורדות של האפליקציה. זהו מרכיב שמשפיע בהחלט על הצלחת האפליקציה, אך לא תמיד מדובר במדד איכותי להצלחת המותג או המוצר.  כמות הורדות קשורה באופן עקיף בלבד ליכולת של האפליקציה להציע מוצר/שירות שישפרו את חייו של המשתמש ויגרמו לו להזדקק לה באופן קבוע, לשנות את הרגליו בעקבותיה ולייצר ערך לעסק בסוף התהליך.

כמובן שלא כל האפליקציות נבראו שוות. לכל אפליקציה יש חשיבות שונה ומשקל שונה בפעילות העסקית של חברה כזו או אחרת, ולכן לא כל המדדים המפורטים להלן רלוונטיים לכל אפליקציה או ניתנים למדידה. ובכל זאת, הנה כמה KPI חשובים למרבית העסקים המפתחים אפליקציה:

  1. שימוש – ה-KPI  הבסיסי והחשוב ביותר. ניתוח של אופן השימוש (לאיזה צורך – שירות לקוחות? רכישה? כלי עזר?) משך זמן השימוש ותכיפותו יכולים לספק מידע יקר ערך לעסק שלכם. לא רק מדובר נתונים דמוגרפיים (גיל, מין וכו') וטכניים (iOS, אנדרואיד), אלא במידע שיכול להצביע על נקודות חוזק ותורפה של העסק שלכם. דוגמא: ניתוח השימוש יכול להצביע לכם על הדרך מועדפת לצריכת המוצר שלכם או קבלת שירות על ידכם (דיגיטלי, מובייל, טלפוני, פנים אל פנים).
  2. שימור – באופן דומה, גם לשימור המשתמשים יש חשיבות עליונה. מחקרים שונים מצאו שיותר מ-60 אחוז מן המשתמשים אינם עושים שימוש באפליקציות שהורידו לאחר 3 חודשים. בנוסף, מנועי החיפוש של חנויות האפליקציות (גוגל פליי בוודאות, ויש עדויות שגם האפסטור) מתחשבים יותר ויותר בצריכת ושימוש, ופחות בכמות ההורדות. השימור, אם כך, חשוב גם לשמירה על מיקומכם במצעדי ההורדות, שמשפיע באופן ישיר על כמות ההורדות. מעגל קסמים שיש לדעת כיצד לשלוט בו.
  3. אם אינכם יודעים כיצד ומה פרקי הזמן הרצויים לעסק שלכם – ניתוח שימור לקוחות למחרת ההורדה, ולאחר מכן שבוע, חודש, 3 חודשים ו-6 חודשים לאחר ההורדה היא התחלה טובה.

  4. משתמשים אקטיביים – הנגזרת החשובה ביותר של כמות ההורדות וכמות השימוש. משתמש שלא רק הוריד את האפליקציה אלא עושה בה שימוש תכוף ברוב המקרים יהיה משתמש רווחי בהרבה מכזה שעושה בה שימוש מועט. כאן באים לידי ביטוי כמות ה-MAU (דהיינו, Monthly Active Users) וה-DAU (משתמשים בכל יום – Daily Active Users) של האפליקציה. ה-MAU, ובעיקר ה-DAU שלכם הם המשתמשים הכי חשובים שלכם. הם אילו שעושים שימוש תכוף באפליקציה שלכם ומסתמכים עליה. ללקוחות הנאמנים האלה יש גם סיכוי גבוה יותר לפתוח את הכיס בסופו של דבר ולייצר ערך כספי לעסק שלכם. לפיכך, חיוני ביותר להתחקות אחר הרגלי השימוש של משתמשים אילו וללמוד אותם לעומק.
  5. ARPU – הכנסה ממוצעת למשתמש (מחושב חודשית או שנתית) – מדד ידוע שבו נעשה שימוש נרחב גם במדיות אחרות. החשיבות של מדד זה היא לא רק למדידה עתידית של משתמשים, אלא גם הבנה של קהל המשתמשים הנוכחי שלכם. אם יש לכם מיליון משתמשים וה-ARPU שלכם הוא דולר אחד, עשיתם מיליון דולר. אך אם מיליון הדולר הללו נוצרים בסך הכול מ-100,000 משתמשים (המכניסים בממוצע 10 דולר כ"א), הרי שיש לכם 900,000 משתמשים פוטנציאלים שלא השקיעו כלל כסף – נקודה רצינית למחשבה.  התפלגות ההכנסות בין המשתמשים חשובה לא פחות, אם כך.
  6. LTV – Lifetime Value – מדד המשקף את הערך הכספי של משתמש לאורך כל תקופת השימוש באפליקציה. הערך הנ"ל יכול לכלול בין השאר רכישות ב-In app purchasing, הכנסות מפרסום ועוד. החשיבות הגדולה במדד טמונה בהשוואת נתונים אילו ל-LVT  של משתמש מחוץ לעולם המובייל. אם LVT  של משתמש במובייל גבוה מזה של משתמשים אחרים שלכם במדיות אחרות – אתם עושים משהו טוב.                                                                                                                                                                                                                                                                  חשוב לזכור! – כאשר מודדים ARPU ו-LTV , חשוב לבחון את גם כמות ההכנסות הכללית ולא רק ממכשירים סלולריים. משתמשים רבים עושים שימוש באפליקציות לצורך בדיקה והשוואת מחירים, כאשר הקנייה בפועל נעשית במדיות אחרות (PC או אופליין). יש לנתח ולמדוד את תרומת משתמשי המובייל לכלל מכירות החברה.

  7. מקורות תנועה – מאיפה הגיעו הורדות האפליקציה והמשתמשים הנאמנים שלכם? פרסום בתשלום? מדיה חברתית? קידום אורגני בחנויות? לדרך שבה הגיעו משתמשים להוריד ולהתנסות באפליקציה שלכם יש חשיבות עצומה להמשך הצמיחה של העסק. מעקב אחרי מקורות התנועה שהביאו משתמשים חדשים הוא ה-KPI  החשוב ביותר לגידול בכמות ההורדות. מעקב מפולח יותר אחרי מקורות התנועה שהביאו לכם משתמשים נאמנים חדשים, הוא ה-KPI החשוב ביותר לגידול בכמות השימוש.
  8. חוויית משתמש – באופן שונה מן השימוש עצמו, כאן מדובר ב-KPI ספציפיים יותר בעלי השפעה רבה על אופן השימוש ושימור הלקוחות. אם, למשל, זמן טעינת האפליקציה שלכם ארוך יותר מ-5-6 שניות, ייתכן שאתם בבעיה. אם אחוז הכניסה בעזרת חשבון פייסבוק גבוה (בניגוד לכניסה ללא הרשמה או דרך אחרת), מצבכם טוב. גם כמות השיתופים או ההמלצות ברשתות החברתיות דרך האפליקציה היאKPI  מצוין למדידה. כל אלה ועוד משליכים ישירות על הדרך בה המשתמש מגדיר את השימוש באפליקציה, כטובה או רעה. אחת הדרכים למדוד את חוויית המשתמש היא דרך דירוגי המשתמשים באפסטור וגוגל פליי, אבל רצוי להסתמך גם על כלים מקצועיים יותר שעוקבים אחרי באגים, קראשים ואלמנטים נוספים בחוויית המשתמש.

השורה התחתונה – מדידה של הורדות לאפליקציה או הסתמכות על מדדים לטווח קצר לא רק שאינה מספיקה, אלא גם אינה יכולה לנבא כלל את הדבר הזה אליו שואף העסק – "הצלחה". הצלחה אמיתית ומשמעותית לעסקים ומותגים נמדדת לאורך זמן, וכך גם הפרמטרים שמודדים אותה. ההורדה, אם כך, היא רק השלב הראשון בחייו של משתמש סלולרי. ללא יכולת להתחקות אחר פעולותיו לפני ולאחר ההורדה, אתם למעשה יורים באפילה. ב- Eco System העצום של המובייל כיום כבר קיימות מספר לא קטן חברות שמציעות פתרונות מצוינים להתחקות אחר רובם המוחלט של ה-KPI הללו במאמץ ומחירים סבירים.

בהצלחה!

Leave a comment

Please be polite. We appreciate that. Your email address will not be published and required fields are marked