פרינג ממציאה עצמה מחדש בתחום ה-VOIP וחותמת על ההסכם הגדול בתולדותיה

שוק השיחות מבוססות רשת (VOIP) הולך וגדל בשנים האחרונות באופן מהיר, והשוק שנשלט בידי השחקניות הישנות, מפעילות הסלולר וקווי הטלפון הנייחים, השתנה לחלוטין עם כניסת הסמארטפונים לשוק. כמו תחומים אחרים בשוק האפליקציות, גם בשוק ה-VOIP התחרות וקלות הפיתוח גרמו לכניסת עשרות מוצרים לשוק ותחרות פרועה, כאשר רק מובילות השוק מצליחות לייצר מודלים עסקיים ראויים.

פרינג (fring) נוסדה ב-2006 ע"י יוצאי שוק הטלקום, בשוק רווי מכשירים סלולריים אך נטול סמארטפונים, מתוך כוונה ברורה להפוך לשחקנית מרכזית בשוק ה-VOIP. פרינג סיפקה למן תחילת הדרך שירותי שיחה וצ'אט מבוססי IP, ולאורך השנים הוסיפה מספר פיצ'רים נוספים, כגון שיחות וידאו, שיחות ועידה ושיחות בינ"ל רגילות (מחוץ לשירות של פרינג). התחרות בשוק ה-VOIP, כאמור, עצומה – בנוסף לפרינג קיימים כיום עשרות שירותי VOIP  שונים, עם הבדלי איכות מינימליים. מבין עשרות ספקיות השירות, בולטות וייבר, Facetime של אפל וכמובן סקייפ שנרכשה ע"י מיקרוסופט. מובילות שוק אילו נהנות מקהל של מאות מיליוני משתמשים, כשאר שאר המתחרות, פרינג ביניהן, נמצאות הרחק מאחור מבחינה כמותית. ולכן, למרות שעד שנת 2012 צברה פרינג כ-40 מיליון משתמשים רשומים ויותר מ-300 מיליון דקות שיחה בחודש, התחרות העזה בשוק ה-VOIP וחוסר היכולת לייצר ערך אמיתי לחברה הניעו תהליך של שינוי עמוק.

השינוי המיוחל התרחש עם כניסתו לתפקיד של רועי תימור רוסו לתפקיד המנכ"ל ב-2012. רוסו דרש ממשקיעי החברה להניע מהלך אמיץ – לזנוח את מודל ה-B2C המסורתי ולטפח מודל עסקי חדש לחלוטין, שמתמקד דווקא בפתרונות B2B וליתר דיוק, בשחקניות הישנות של שוק השיחות – המפעילות הסלולריות. המפעילות, שהפכו עם השנים, בהתאם לתחזיות ל"צינור טיפש", מפסידות נתחי שוק הולכים וגוברים לשירותי ה-VOIP וההודעות החינמיות (דוגמת וואטסאפ). בזמנים שבהם נאמנות הלקוח מבוססת בעיקר על יצרני המכשירים ו/או מערכת ההפעלה, המפעילות עצמן משוועות למודלים עסקיים חדשים וכן צורות חדשות לייצר נאמנות בסיסית למותג שלהן.

לתוך החלל הזה נכנסה בשנה האחרונה פרינג עם מוצר המיועד לחברות תקשורת כגון חברות טלפון ביתיות, מפעילות כבלים וכמובן מפעילות סלולריות. חברות התקשורת והמפעילות הסלולריות בפרט שיעשו שימוש בפרינג כמוצרOTT  עצמאי (White Label) בענן, באופן שמנתק את הזהות בין כרטיס הסים למספר הטלפון, ומאפשר ללקוח לשוחח בכל עת מכל מכשיר שבו האפליקציה של פרינג מותקנת – PC, טלפון או טאבלט.  המודל העסקי של פרינג מורכב מעלות התקנה חד פעמית של השירות אצל המפעיל ולאחר ההשקה חיוב פר משתמש בשירות לחודש. המפעילות, מצידן, מייצרות ערך ללקוח ומגבירות את נאמנותו אך גם מייצרות מודל עסקי חדש, דרך תשלום בכל שימוש בשירות או, ברוב המקרים, כחלק מחבילה המאפשרת ללקוח לדבר בעזרת השירות מכל מכשיר ללא הגבלה, תמורת תשלום חודשי מסוים.

הלקוח הראשון במודל החדש של פרינג, בואיג טלקום (Bouygues Telecom) , בעל 16 מיליון משתמשים בצרפת, השיק את שירות OTT  מבוסס פרינג ביוני האחרון, אחרי מו"מ שנמשך חודשיים ו-3 חודשי הטמעה, זמן קצר במונחים של מפעילות סלולריות. שיתוף הפעולה יעבור בחודשים הקרובים לשלב השני, בו יורחב השירות לכל סוגי המכשירים הסלולריים.

השינוי האסטרטגי בפעילות החברה הוביל את פרינג לא רק למודל הכנסות חדש, אלא לאקזיט מוצלח, כאשר נרכשה לפני חודשיים לחברת GENBAND האמריקאית תמורת כ-50 מיליון דולר. ל-GENBAND, ענקית מתחום מוצרי תקשורת, תשתית ומולטימדיה, יותר מ-700 לקוחות ב-80 מדינות בעולם, בינהם Verizon, Sprint, Samsung וכן Hot Mobile הישראלית. הרכישה של פרינג הרחיבה משמעותית את סל שירותי תקשורת הענן של GENBAND לעולמות משתמשי הקצה ומשתמשי המובייל בפרט. פרינג, מצידה, קיבלה גישה מהירה ללקוחות הקיימים של GENBAND באופן שיקל עליה לחתום על הסכמים נוספים בעתיד הקרוב. החברה נמצא כיום במספר משאים ומתנים עם מפעילות סלולריות באירופה, LATAM  ו-APAC.

בפרינג עובדים כיום כ-20 עובדים והיא מתכננת לגייס עובדים נוספים בשנה הקרובה. בעקבות ההצלחה, ניתן רק לשער שרבות ממתחרותיה של פרינג ילכו בעקבותיה בניסיון למכור שירותי VOIP  כמוצר B2B2c. אילו שלא יעשו זאת, בהיעדר יתרון טכנולוגי מובהק, לא יצליחו לעלות מדרגה ולהתחרות בסקייפ ומובילות השוק האחרות.

Leave a comment

Please be polite. We appreciate that. Your email address will not be published and required fields are marked